Üdv. mindenkinek!
Újabb mérföldkőhöz érkeztem, ami azt jelenti, hogy bizonyos értelembe véve lezárult egy korszak.
2017 környékén az akkori S970-emet felváltotta egy Tyros 3, ám ezzel párhuzamosan beszerzésre került egy Tyros 4, amely egy meghatározó szerepet töltött be a zenei pályafutásomban, hiszen összefüggően ezzel a hangszerrel dolgoztam a legtöbbet.
Számokban kifejezve ez bizony 7 év.
Ha ehhez hozzávesszük a Tyros 3-al ledolgozott időt, akkor ez bizony 11 év.
11 év … egy hangszer márka … egy azon sorozatból … azért az nem semmi.
Én úgy gondolom, hogy amit ki lehetett ebből a hangszerből hozni, azt maximálisan kihoztam. Ám, itt jön a de …
Minél több időt töltesz el egy hangszerrel, annál hamarabb kezdenek elhasalni a kreatív folyamatok. Eleinte örülsz annak, hogy 15 perc alatt meg tudsz hangszerelni bármilyen dalt, és azzal te vagy az istenkirálycsászár, de aztán idővel rájössz, hogy túl unalmasan szól.
Bár a szakmai visszajelzések mindig próbálnak meggyőzni, hogy amit csinálsz az k***a jó, vagy pl. hallasz egy másik ugyanolyan hangszert, amivel egyáltalán nem foglalkoznak, olyankor hajlamos az ember amúgy is túlértékelni a saját munkáját, pl. “Na milyen jó, hogy az enyém ettől jobban szól” … ez teljesen természetes reakció …
A teljes mélypont akkor jön el, amikor te magad is felismered, hogy a környezetedhez képest a 10 éves hangszered is elavultnak számít.
Ennek az érzésnek apró morzsája akkor jelentkezett, amikor 2017 végén megjelent a piacon a Yamaha Genos, ezzel együtt bizonyítást nyert a tény, hogy a Tyros sorozatot végérvényesen elkaszálták.
A magyar hangszer workshopok azért jók, mert a kinti szinvonalhoz képest jócskán el vagyunk minden téren maradva. Csak nézz meg bármilyen külföldi Yamahás hangszer bemutatót, aztán nézd meg itthon a Neumann Balázsét, persze ezzel nem Balázst szeretném minősíteni. Mint szervezésben, mint a bemutatás módjában, hangulatában hatalmas a kontraszt. (Ahogy hallom már szervezik gőzerővel a Genos 2-es bemutatókat is.)
Ez a lemaradottság számunkra azért hasznos, mert az ember előtt mindig elhúzzák a mézesmadzagot, de ha csak nem vagy könnyen befolyásolható, ez még nagyon kevés ahhoz, hogy egy ekkora volumenű döntést hozhass. Egy ilyen bemutatót végighallgatva mindig találsz valami kifogást arra, hogy neked miért nem kell egyelőre az új.
Számomra az volt az egyik ilyen ellenérv, hogy nem a hangszer valódi tudását hallottam.
A Genos esetében ez azért állt meg, mert mire Magyarban le tudták szervezni a bemutatót, addigra már az összes külföldi kereskedői lánc bemutatta a hangszert, plusz volt aki már addigra megvásárolta, igy volt viszonyítási alap.
Később, mint az kiderült, voltak szoftveres hibái, abból is 2, ami a MIDI kereséshez volt köthető.
Aztán közbe szólt a Covid meg a háború is … óriási infláció, akadozó szállítás, egekbe szökő árak.
Próba nyugdij … dij nélkül … az egész szórakoztató ipart két vállra fektették egy teljes évre.
De amikor már ott voltunk, hogy:
- Tudtuk mire számíthatunk a hangszer tudását illetően
- Kijavították minden ismert hibáját a Genos-nak
- Elmúlt a Covid
- Többé-kevésbé normalizálódtak az árak
- Megjelent a Genos 2, ami nyomott az árakon lefelé
- A lagzis szezon első rendezvénye még elég távoli, tehát idő van bőven az átállásra
… akkor bizony felmerül a kérdés, érdemes-e tovább halogatni a hangszer cserét?
Nem mellesleg ott van az a tény, hogy körülötted mindenki ontja a jobbnál jobb munkákat a Genos-ából … csak hogy egy pár embert név szerint is említsek :
@zajcsinalo,
@malko ,
@baobao15
Ilyenkor az a nagy önbizalom hirtelen köddé válik, csökken a lelkesedés az éppen aktuális hangszer után, azaz egyre többet pihen otthon a hangszered a tokjában a következő buliig, ha valami nagyon új nótát kell faragni, előtte 1 hétig vitatkozol saját magaddal, hogy bele merj kezdeni vagy sem. Ha úgy döntöttél hogy belevágsz, akkor arra az időre muszáj vagy offline remeteségbe vonulni, mert amint kapsz egy demót, és ha csak véletlenségből el kezded hallgatni, ami történetesen Genos-on lett faragva, abban a pillanatban vége az ihletnek, és bevágod a projektet a sallangok közé, a hangszer tápkábelét meg a sarokba.
Igen … A megérzésetek nem csal, valóban Genos tulajdonosok lettünk. Jobban mondva nagybátyám lett az, de jó szokás szerint ezt is én faragom … Aztán kitudja … Meg van a T4-es is, de még az is lehet hogy idén vagy a következő évre Ő is Genos-ra lesz cserélve.
Jó hír, hogy már van vevő a megmaradt T4-re is, illetve hogy az enyém már gazdára is lelt.
Ez a csere mivel járt?
- Midifile Optimizer 12-re való frissítéssel
Nagy Optimizer fan vagyok, de el lettem volna egy 10-essel is, ha valakivel eltudtam volna cserélni … Ám ha már így alakult nem bántam meg. Az egyébként hatalmas előny, hogy a tranzakciót követően néhány kattintással tudtam frissíteni a meglévő hardverkulcsomat, és még így is olcsóbban jöttem ki a licensz frissítéssel, bár szerintem tudtam volna vevőt keríteni a 8-as Optimizerre is.
Hogy most hol tartok?
Ha onnan vizsgálom a dolgokat, hogy T4-ről egy az egyben átálltam-e, és minden ugyanúgy szólal meg, akkor azt mondom, hogy a hangszer már most hakniképes, beleértve azt, hogy az összes nótában át lett írva a régi Euro Dance Pack-nak a hivatkozásai Genos kompatibilis formátumra. - Hatalmas segítség amúgy, hogy egy kis előkészületet eszközölve, a Midifile Optimizer 12 ezt a problémát 1 kattintásra megoldja, így azért elég gyorsan tudtam vele haladni …
Ha viszont a kreativitás felől közelítem meg a kérdést, hááát akkor a Fő műsor 70%-ának a hangszerelése már tartalmaz kifejezetten Genos hangszíneket is. De ebből volt olyan is, ami annyira vállalhatatlan volt már mint kiindulási alap, hogy félre lett téve rekreációs célra, aztán a megfelelő stílusok, gitár groove-ok feljegyzésével komplett mappaszerkezeteket hoztam létre, így már csak összehenkölésre várnak.
Ebből kifolyólag elég nehezen tudok haladni, mert mindig akad 1-2 nóta ahol akarva-akaratlanul is elkezdem jobban csavargatni a dolgokat, mint ahogy terveztem, és a vége természetesen az, hogy 1 órát elcsesztem egyetlen dalra, de hát ilyen ez, mikor az ember kezébe új hangszer kerül.