Zeneelmélet blog
[ Hozzászólások megtekintése (1) ] | [ Vissza ]
Skálatan I.
#alapok #skálatan #skála #dúr #moll #előjegyzés #szolmizáció
Szerző: ---Qgli---
Dúr skála
A skála egy hangsort jelent, amiben meghatározott sorrendben követik egymást az egész és fél hang lépések. Ezeknek a lépéseknek a sorrendje határozza meg, hogy milyen skáláról beszélünk.
Egy zenész számára alapvető fontosságú a skálák tökéletes és hibátlan ismerete. Sok féle skála létezik, ám ezekből kevés skála hangkészletére íródtak dalok. A magyar népzenében még jelentek meg dór, vagy frig hangsoron alapuló népdalok, de a mai populáris zenében szinte minden dal dúr-ban, vagy moll-ban íródik.
Most ezek közül a dúr skála lépéseit vizsgáljuk meg, a későbbiekben pedig ebből származtatjuk a többi skálát.
A „dúr” skála lépései „C” hangról elkezdve ( az ábra alatt feltüntetve ) a következők:
Ennek a skálának hangjait illette Kodály a módszere szerint: „dó” „ré” „mi” „fá” „szó” „lá” „ti” „dó” szolmizációs nevekkel. Ezek a szolmizációs hangok nagyon jól használhatók, amikor egy szólamú dallamot szeretnénk transzponálni. Nekünk most zeneelméleti és akkordépítési szempontból lesz a skála hangjaira szükségünk, ezért mi most ( a zeneelmélet jobb megértése szempontjából ) római számokkal I. foktól VII. fokig nevezzük el őket.
Ezt a dúr skálát minden hangról kezdve eljátszhatjuk, de a többi skálánál csak akkor tudjuk betartani a lépések sorrendjét, ha valamilyen módosításokat alkalmazunk.
Így tehát G-dúr skálánál a VII. fokot fel kell emelnünk ( „F” helyett „Fisz” kell játszanunk ), hogy megkapjuk a G-dúr hangsort.Ha D-dúr skálát akarunk játszani, akkor már két hangot is módosítani kell.
Ez így megy tovább egészen hét kereszttel felemelt dúr skáláig, valamint hét bé-vel leszállított hang skálájáig.
A következő ábrán középről elindulva felfelé a keresztes hangnemek, lefelé pedig a bé előjegyzésű hangnemek vannak feltüntetve.
7# — Cisz-dúr : Fisz, Cisz, Gisz, Disz, Aisz, Eisz, Hisz
6# — Fisz-dúr : Fisz, Cisz, Gisz, Disz, Aisz, Eisz
5# — H-dúr : Fisz, Cisz, Gisz, Disz, Aisz
4# — E-dúr : Fisz, Cisz, Gisz, Disz
3# — A-dúr : Fisz, Cisz, Gisz
2# — D-dúr : Fisz, Cisz
1# — G-dúr : Fisz
Nincs előjegyzés C-dúr
1b — F-dúr : Bé
2b — Bé-dúr : Bé, Esz
3b — Esz-dúr : Bé, Esz, Asz
4b — Asz-dúr : Bé, Esz, Asz, Desz
5b — Desz-dúr : Bé, Esz, Asz, Desz, Gesz
6b — Gesz-dúr : Bé, Esz, Asz, Desz, Gesz, Cesz
7b — Cesz-dúr : Bé, Esz, Asz, Desz, Gesz, Cesz, Fesz
Ezeknek a skáláknak az ismerete és technikai begyakorlása elengedhetetlen ahhoz, hogy minden hangnemben tudjuk játszani a dalokat és átlássuk a hangnemi kitéréseket.
A klasszikus zeneelmélet szerint 7# — 7b-ig tanuljuk a skálákat, de improvizáció szempontjából ezeket 12# — 12b-ig kell ismernünk.
A következő bejegyzésben a dúr skálából származtatott skálákat ( dór, frig, líd, mixolid, moll, lokriszi ) fogom leírni.
[ Hozzászólások megtekintése (1) ] | [ Vissza ]