Kedves új Tagjaink! Ha még nem tettétek meg, kérlek olvassátok el a Fórumszabályzatunk, melyből az is kiderül miért nem látjátok még a csatolmányokat :)

Kedves Tagok! Megújult a Médiatár, elérés: YouTube Médiatár, ill. a kis youtube ikon a menüsorban. Bővebb infók Itt

Kedves Fórumlakók! Örömmel tájékoztatlak benneteket, hogy elkészült a blog 1.0-ás verziója. Aki késztetést érez arra, hogy nagyobb lélegzetvételű bejegyzésekben ossza meg a tapasztalatait, gondolatait, tudását a többiekkel, az oldal profiljába illő külön rovatot vezessen, az tőlem kérhet jogosultságot PÜ-ben. A blogbejegyzés mellé nyílik egy téma is, ahol tovább folytatódhat az eszmecsere az adott témáról ;)

Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Minden ami a zeneelmélettel kapcsolatos

Moderátor: Moderátorok

Avatar
almatom
VIP
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 5
Hozzászólások: 850
Csatlakozott: 2017.02.03. 16:42
Hangszer: Ketron SD90
Adott köszönetek: : 155 alkalommal
Kapott köszönetek: : 1579 alkalommal

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 59411Hozzászólás almatom
2018.10.09. 08:27

Ketronon ugyanígy kell megfogni a C10b-t, de ne is várd, hogy az valóban C10b is lesz!
Hiába látod a kijelzőn a 10b feliratot, nem tudják az automatikák megszólaltatni úgy, ahogyan azt valójában kell.
A 10b annyira jellegzetes akkord, hogy legmélyebb álmomból is felkelek rá, ezért a telefonomban használt ébresztőhang csak egy darab 10b akkord! :lol:

Az Eb-G-A-C megfogás Ketronnál Amoll7 5b, amivel maximálisan egyet is értek, (így a korábbi erre vonatkozó beszélgetéseteknél Qglival is)
Nem akartam bele vauzni, -mert mindenki hívja úgy az akkordot, amitől az adott illetőnek a legkönnyebb agyban feldolgozni.......
Valójában nincs olyan akkordjelzés, hogy Eb6 5b, noha erre is ki lehet számolni az akkordot
Ezért mondtam, hogy hívja mindenki úgy, amitől a leggyorsabban meg tudja fogni, ha látja leírva.
Nekem is vannak olyan beidegződéseim, amit nem tudok elhagyni. Például ha fene-fenét eszik is; kizárólag Esz (akkordot)-t írok le, függetlenül, hogy az adott hangnem keresztes. Egyszerűen a disz nem áll a számra, így nem is így írom le.



Avatar
---Qgli---
VIP
Blogbejegyzések: 14
Hozzászólások a témában: 74
Hozzászólások: 2910
Csatlakozott: 2011.12.12. 08:23
Hangszer: -
Adott köszönetek: : 908 alkalommal
Kapott köszönetek: : 2376 alkalommal

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 59412Hozzászólás ---Qgli---
2018.10.09. 08:46

almatom írta:Nekem is vannak olyan beidegződéseim, amit nem tudok elhagyni. Például ha fene-fenét eszik is; kizárólag Esz (akkordot)-t írok le, függetlenül, hogy az adott hangnem keresztes. Egyszerűen a disz nem áll a számra, így nem is így írom le.
Akkor ez valami betegség! Egyszerűen képtelen vagyok Cisz-dúrban játszani! Desz-dúrban minden gond nélkül játszok, pedig gyakorlatilag ugyanaz.
Ha azt mondanád, hogy fogjak egy D#m7(5b) akkordot, akkor gondolkodnom kellene, de ha Ebm7(5b), akkor gondolkodás nélkül. Ez egy marha érdekes dolog!

Ha viszont kottázni kell, akkor ott szigorúan azt írom, ami kell, még arra is figyelek, hogy mikor félszűk ( áthúzott karika ) és mikor m7(5b).



Avatar
almatom
VIP
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 5
Hozzászólások: 850
Csatlakozott: 2017.02.03. 16:42
Hangszer: Ketron SD90
Adott köszönetek: : 155 alkalommal
Kapott köszönetek: : 1579 alkalommal

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 59420Hozzászólás almatom
2018.10.09. 16:23

---Qgli--- írta:Akkor ez valami betegség! Egyszerűen képtelen vagyok Cisz-dúrban játszani!
Ugye?!?
Én például Cisz dúrban simán bemondom akkordnak az Esz-t, holott az helyesen Disz, de mégjobb, amikor Bb moll-ban Cisz dúrt mondok.
Nekem meg A Cisz áll a számra és nem a Desz.
Szerintem kinek hogy veszi az agya..........vagy mi a fene! :lol:



Avatar
---Qgli---
VIP
Blogbejegyzések: 14
Hozzászólások a témában: 74
Hozzászólások: 2910
Csatlakozott: 2011.12.12. 08:23
Hangszer: -
Adott köszönetek: : 908 alkalommal
Kapott köszönetek: : 2376 alkalommal

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 59434Hozzászólás ---Qgli---
2018.10.09. 19:32

Ajjajaj!!!
Nekem beszólsz Bé-mollban egy Cisz dúr akkordot, ami után C félszűk jön attól biztos, hogy fejre állok...de legalábbis a tonalitásról fogalmam sem lesz.
És a C félszűk után H major7-tel megyünk Bé-mollra?

Lehetne még ezt ragozni...



zeneszerető
Újonc
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 2
Hozzászólások: 27
Csatlakozott: 2018.02.16. 19:12
Hangszer: Korg PA 2x pro
Adott köszönetek: : 21 alkalommal
Kapott köszönetek: : 7 alkalommal

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 60428Hozzászólás zeneszerető
2018.12.28. 13:44

Sziasztok, kedves zenész kollégák!

Lenne egy viszonylag bonyolult elméleti kérdésem az akkordozással kapcsolatban: tudom, hogy egy igazán jól kísért csárdásban több akkord van, mint egy kisebb falu lakóinak száma, és ezzel kapcsolatban szeretnék kérdezni. :lol: Legyen mondjuk például a ,, Kertek alatt faragnak az ácsok'' című csárdás. Elvileg minden szótagra kellene egy akkord. Próbálkoztam, de néha nem találom a megfelelő akkordot. Van erre valamilyen elméleti szabály? ( az is elegendő lenne, ha valaki leírná ide az akkordokat, mondjuk Cm-ban, aztán én transzponálnám más hangnembe, ha szükséges). Előre is köszönöm mindenkinek! Szép napot! :)



Avatar
almatom
VIP
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 5
Hozzászólások: 850
Csatlakozott: 2017.02.03. 16:42
Hangszer: Ketron SD90
Adott köszönetek: : 155 alkalommal
Kapott köszönetek: : 1579 alkalommal

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 60429Hozzászólás almatom
2018.12.28. 14:53

Üdv, Zeneszerető!

Nagyon jó a kérdésed a csárdás akkordszabályait illetően........
Egyébként lehet, hogy van ilyen, de akkor azt én nem tudom megfogalmazni.
Az biztos, hogy gyakorlatilag 1 séma alapján gondolkozom, amikor csárdást játszok és minden csárdásban ugyanazokat az akkordmeneteket használom.
Egy picit úgy is lehet fogalmazni, hogy ha érted, hogy mit, miért és hová fogsz meg, akkor onnantól minden csárdás "ugyanaz"lesz.
Ha ráérzel, hogy melyik dallamra milyen akkordot tudsz beszúrni, akkor könnyű dolgod lesz.
Én például most így játszom:

Ker - Cm
tek - G7/d
a - Cm/es
latt - C7/e
fa - Fm
rag - G
nak - Fisdim/a
az - G7/h
á - Cm - G7
csok - Cm

Nemrégen meg így játszottam:
https://www.dropbox.com/s/mvy7nby6zaayl ... n.mp3?dl=0
Szóval ami nem rossz akkord az adott helyen, akkor azok mind jók! :lol:



Avatar
---Qgli---
VIP
Blogbejegyzések: 14
Hozzászólások a témában: 74
Hozzászólások: 2910
Csatlakozott: 2011.12.12. 08:23
Hangszer: -
Adott köszönetek: : 908 alkalommal
Kapott köszönetek: : 2376 alkalommal

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 60431Hozzászólás ---Qgli---
2018.12.28. 16:45

Almatominak tökéletesen igaza van a sémákkal kapcsolatban. Sok sémát lehet betenni egy-egy helyre és fordítva is igaz: sok séma van, ami tökéletesen működik több nótában. Viszont én a perbasszusos megoldásokat nem igazán szeretem, mert bal kézzel sokszor olyan nagy ugrásokat kell végezni ( egy ötoktávos hangszeren ), hogy gyors tempóban nagy odafigyelést igényel, ezért sok helyen az akkordokat cserélem ki az adott basszusvezetés érdekében egy másik helyettesítő akkordra, ezáltal én ezt az almatomi által leírt akkordokat így módosítanám:

Enyém: Cm Dm7(5b) Eb6 Edim Fm G Adim Hdim Cm G7 Cm
Tomié: Cm G7/d Cm/es C7/e Fm G Fisdim/a G7/h Cm G7 Cm

Van ( sok ) szabály a harmonizálásra:
Egyik: Mindig egy adott tonikát kell megcélozni és ahhoz egy zárlattal ( sokféle van ) lehet odaérni.
Miről is beszélek?
Például ebben a csárdásban a Cm akkord után az Esz dúr van tonikának véve és egy dominánssal ( Dm7(5b) van megelőlegezve. Azután az Fm akkord van tonikának véve és egy dominánssal ( Edim ) megelőlgezve.
Az Fm utáni G akkord már a Cm-nak a dominánsa, csak mivel van még két lépés, ezért a G tonikának van véve és almatomi a két tonika közé beszúrt egy dominánsot ( Fisdim, ami egy alap nélküli D7 ) és az oldást már rögtön G7-nek fogta, így abból a Cm dominánsa lett. Az enyémnél is ugyanez a helyzet, csak én Adim-et használtam ( ami ugyancsak betudható egy alap nélküli F7-nek ), majd a Hdim megint egy alap nélküli G7, ami természetesen a Cm-nak a dominánsa.

Ezek az akkordmenetek kifejezetten a csárdás stílusban jellemzők.
Ez a séma: Cm Dm7(5b) Eb6 Edim Fm rengeteg csárdásba belejátszható, de mindig az adott dallamhangot kell figyelembe venni!
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára ---Qgli--- 2018.12.28. 16:59-kor.



Avatar
---Qgli---
VIP
Blogbejegyzések: 14
Hozzászólások a témában: 74
Hozzászólások: 2910
Csatlakozott: 2011.12.12. 08:23
Hangszer: -
Adott köszönetek: : 908 alkalommal
Kapott köszönetek: : 2376 alkalommal

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 60432Hozzászólás ---Qgli---
2018.12.28. 16:57

A csárdásokat szűkített akkordokkal szokták telenyomni. A szűkített akkordok számomra a legérdekesebb akkordok olyan értelemben, hogy rengeteg felé lehet oldani őket, lévén, hogy alap nélküli akkordokról van szó! A Fisdim akkord ( négyeshangzatra gondolok ) betudható alap nélküli D9b-nek F9b-nek Ab9b-nek és H9b-nek. Ez négy domináns akkord! Ez rengeteg helyre oldható ( amit most nem kezdek el leírogatni,mert hosszú lenne )!



Avatar
tacso
VIP
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 15
Hozzászólások: 1226
Csatlakozott: 2014.01.25. 15:35
Hangszer: Korg Pa3x 61 Muzikant, Ibanez Rg, Hk Ludas Impact,
Tartózkodási hely: Kópháza
Adott köszönetek: : 2142 alkalommal
Kapott köszönetek: : 1898 alkalommal
Kapcsolat:

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 60433Hozzászólás tacso
2018.12.28. 18:55

Húúú de hiányoztak már ezek a jó kis szösszenetek!!

Most akkó mirőő van szó? :D


Egy dologban biztos vagyok! Nem vagyok tévedhetetlen!

Avatar
Asterix
Globális Moderátor
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 6
Hozzászólások: 3474
Csatlakozott: 2011.10.28. 17:51
Hangszer: -
Tartózkodási hely: Magyarország, Eger
Adott köszönetek: : 1828 alkalommal
Kapott köszönetek: : 2886 alkalommal

Re: Zeneelmélettel kapcsolatos kérdések-válaszok.

Hozzászólás: # 60434Hozzászólás Asterix
2018.12.28. 19:24

Köszönjük ezeket a hozzászólásokat. Én is hasonló sémák alapján gondolkodom. Mondjuk én sem használok per basszusokat, hanem Gabihoz hasonlóan, kicsit szárazabban a harmóniákkal oldom meg a basszus megfelelő vezetését. Mollal nincs is gondom. Arra rengeteg séma és könnyen használható séma létezik. Dúrral már kicsit más a helyzet. Az nekem nehezebben megy. De ott is dalokból, nótákból lopott harmónia fűzések sokat segítenek.
Viszont egyedül zenélek, nem kell másik zenészhez alkalmazkodnom, így szabadon választhatom meg a harmóniákat, hogy mit fogok. A lényeg, hogy a fülemnek tetsszen. Akkor már nagyon rossz nem lehet...
(De azért ahol lehetőségem van rá, megsasolom az eredeti kottát.)



Új hozzászólás