Oldal: 1 / 2

Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.14. 15:16
Szerző: ---Qgli---
Az akkordok megfordításai
Szerző: ---Qgli---

Az akkordok megfordításai és elnevezéseik Ezzel a témával nem akartam külön foglalkozni, mert a könnyűzenészek számára...
Tovább olvasom...

Re: Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.14. 17:39
Szerző: ---Qgli---
Ó, a francba!!!!
Admin!
Nem állítottam be, hogy a zeneelmélet blogba menjen a bejegyzés! Pakoljátok már át, mert a billentyűs bloghoz meg nincs hozzáférésem!
....
Sikerült, átpakoltam.

Re: Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.14. 18:06
Szerző: Trebor
Szia Qgli!

Tök jók az írásaid, ne hagyd abba! :777

Kérdeznék.
Azt írod: "A szűkítetteknél szokták emlegetni a „C-Esz-Fisz-A” nevezetű akkordot, mint C szűkítettet. Bár ennek a C szűkítetthez nem sok köze van..."
Miért? Fisz helyett Gesz-t kellene mondjanak és ez egy szűkszeptim lenne?

Re: Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.14. 18:38
Szerző: ---Qgli---
A Fisz sem stimmel, meg az A sem, ugyanis tercépítkezés van. Az eredeti akkord, amiből ezt származtatjuk az C-E-G-H.
Ezért az E-->Esz lesz, a G-->Gesz , A H-->Bebé ( Ezt kétszeresen kell leszállítani, mert így lesz szűkített szeptim benne, ami mellesleg az akkord neve is )

Re: Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.15. 15:46
Szerző: SzJosef
Trebor írta:
2021.02.14. 18:06
A szűkítetteknél szokták emlegetni a „C-Esz-Fisz-A” nevezetű akkordot, mint C szűkítettet. Bár ennek a C szűkítetthez nem sok köze van
Kedves Qgli! Először is csatlakoznék Trebor írásához: Tök jók az írásaid, ne hagyd abba! Viszont Cdim7-hez fűzött megjegyzésedet nem értem. A dim jelölés úgy tudom szűkítettet jelent, a C-Esz-Gesz = Cdim, vagy Cº = C szűkített.
Írod, hogy: "Az eredeti akkord, amiből ezt származtatjuk az C-E-G-H. Ezért az E-->Esz lesz, a G-->Gesz , A H-->Bebé"
A C-Esz-Gesz-Bb -t az én szintim Cm7(b5)- nek írja, vagyis moll szeptimnek, hacsak félre nem értettem valamit.

Re: Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.15. 17:41
Szerző: Trebor
Szia!

Szerintem igazad van. Annyi, hogy Te 3-as hangzatról beszélsz, Qgli pedig 4-es hangzatról.
Amit pedig a szinti ír, azt ne nagyon hidd el. :D

Re: Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.15. 18:21
Szerző: SzJosef
Trebor írta:
2021.02.15. 17:41
Annyi, hogy Te 3-as hangzatról beszélsz, Qgli pedig 4-es hangzatról.
Szia! Én az abszolút laikus vagyok itt, de nem tévesztettem össze 3-ast a 4-es hangzattal, csak nem akartam túl sokat írni. A C-Esz-Gesz-t csak azért hoztam fel, mert nem értettem, hogy a C-Esz-Fis-A négyes hangzatnak (vagy helyesen Fis helyett Gesz), amit Cdim7-nek jelölnek ahogy én ismerem pl. a netről, (mert iskolába nem jártam), miért nincs sok köze a C szűkítetthez, hiszen az a C-Esz-Gesz? Tudom, hogy gép bonyolultabb esetekben nem tudja a több lehetséges elnevezés közül az általunk vártat kiírni, főleg mert különböző elnevezési rendszerek alakultak ki. Nem a gép tehet róla.

Re: Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.15. 18:48
Szerző: vladimirmusic
---Qgli--- írta:
2021.02.14. 18:38

Ezért az E-->Esz lesz, a G-->Gesz , A H-->Bebé ( Ezt kétszeresen kell leszállítani, mert így lesz szűkített szeptim benne, ami mellesleg az akkord neve is )
A C - Eb - F# - A "szűkített" szeptim akkordot használják a zenészek, de Ők arra gondolnak, hogy melyik billentyűre tegyék az ujjait, mert (őszintén) nehezebb gondolni a Bbb billentyűre. ;)

Üdv.

Re: Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.15. 20:27
Szerző: SzJosef
vladimirmusic írta:
2021.02.15. 18:48
A C - Eb - F# - A "szűkített" szeptim akkordot használják a zenészek, de Ők arra gondolnak, hogy melyik billentyűre tegyék az ujjait, mert (őszintén) nehezebb gondolni a Bbb billentyűre.
Köszönöm a válaszaitokat! Qglitól utólag is elnézést kérek az értetlenkedésemért, nem fogtam fel elsőre, hogy csak a szokásos elnevezési probléma állt a félreértésem hátterében. Ő ugyan írta, hogy a H-t kétszer leszállítva Bebé, de én (mivel a szintin a B = a magyar H-val), Bb-nek vettem Bbb helyett (hiába, olvasni is tudni kell), és ebből kiindulva nem értettem az összefüggést. A C-Eb-Fis-A-t így írva valóban helytelen lehet szűkített C-nek nevezni, mert a F# egyik fordítása, de csak írásmódjában helytelen, a hangjaiban megfelel a C-Eb-Gb-Bbb(A)-nek, vagyis Cdim7. Remélem jól értem.
A kezdőket azért a zenei jelölések különféle (klasszikus, eu.-angolszász, jazz, könnyűzenei, stb.) rendszereinek eltérései, főleg úgy hogy más részei meg azonosak, rendesen meg tudják téveszteni. Nagyon hiányzik egy szabványosítás.
Idézek egy példát mindenki barátjától: "Megjegyezzük, hogy az akkordok, különösen pedig a szeptimakkordok elnevezése országonként, zeneiskolánként változó, és még Magyarországon belül sem egységes."
Ismételten köszönöm mindenkinek a türelmet és a válaszokat!

Re: Az akkordok megfordításai

Elküldve: 2021.02.15. 20:38
Szerző: ---Qgli---
SzJosef írta:
2021.02.15. 15:46
A C-Esz-Gesz-Bb -t az én szintim Cm7(b5)- nek írja, vagyis moll szeptimnek, hacsak félre nem értettem valamit.
Nagyon jól írja. Bár nem moll szeptim, hanem félszűkített, vagyis más néven m7(5b)

Én a H-t kétszeresen szállítottam le és így lett Bebé ( tehát itt az A billentyűről van szó )! Ezt egyik hangszer sem fogja így írni ( legalábbis én még nem találkoztam olyan hangszerrel, ami ismerte volna a duplán módosított hangokat. )

Igazatok van mindkettőtöknek a szűkített hármas és négyeshangzatok terén, ugyanis a mai napig nincs megállapodás, hogy akkor most mi is a különbség a szűkített hármashangzat és szűkített négyeshangzat jelölését illetően. Mindkettőt egy karikával jelölik, bár régebben találkoztam olyan jelöléssel, hogy: o7 - Ez egyértelműen a szűkített szeptimre utalt, de már régóta nem látom sehol, hogy használják. Ha szűkítettről van szó, akkor én általában négyeshangzatban gondolkodok. Funkciót illetően sem sok jelentősége van a kettő közti különbségnek, mert minden szűkített egy alap nélküli akkord. A szűk hármashangzat, alap nélküi 7-es. A szűk négyeshangzat alap nélküli 9b akkord.