Szia Karesz, na miként sikerült a felavatás, kérhetnénk egy kis beszámolót/tapasztalatot?
Kedves új Tagjaink! Ha még nem tettétek meg, kérlek olvassátok el a Fórumszabályzatunk, melyből az is kiderül miért nem látjátok még a csatolmányokat Kedves Tagok! Megújult a Médiatár, elérés: YouTube Médiatár, ill. a kis youtube ikon a menüsorban. Bővebb infók Itt Kedves Fórumlakók! Örömmel tájékoztatlak benneteket, hogy elkészült a blog 1.0-ás verziója. Aki késztetést érez arra, hogy nagyobb lélegzetvételű bejegyzésekben ossza meg a tapasztalatait, gondolatait, tudását a többiekkel, az oldal profiljába illő külön rovatot vezessen, az tőlem kérhet jogosultságot PÜ-ben. A blogbejegyzés mellé nyílik egy téma is, ahol tovább folytatódhat az eszmecsere az adott témáról |
Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
Moderátor: Moderátorok
-
- Kiemelt tag
- Blogbejegyzések: 0
- Hozzászólások a témában: 66
- Hozzászólások: 302
- Csatlakozott: 2012.11.24. 13:27
- Hangszer: Korg
- Adott köszönetek: : 466 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 365 alkalommal
Re: Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
- voyager
- Kiemelt tag
- Blogbejegyzések: 0
- Hozzászólások a témában: 1
- Hozzászólások: 45
- Csatlakozott: 2011.12.09. 10:58
- Hangszer: Korg Pa50 sd, Korg Pa 600
- Adott köszönetek: : 27 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 71 alkalommal
Re: Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
Sziasztok! Valaki tudja, hogy milyen hangszoró dolgozik a Turbosound Milan M15B ládában? Rákerestem de nem találtam Elvileg PD, de milyen? És Kínában gyártják? Épp az előbb láttam, hogy már a DB-t is kínában gyárjták...
- Karesz
- VIP
- Blogbejegyzések: 0
- Hozzászólások a témában: 209
- Hozzászólások: 2058
- Csatlakozott: 2011.09.24. 15:23
- Hangszer: Novation remote sl 49,Yamaha DXR 10 MK2,DBX PA2
- Tartózkodási hely: Cegléd
- Adott köszönetek: : 1877 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 744 alkalommal
Re: Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
Sziasztok!
A dbx-el kapcsolatban:Hát.. igazatok volt.Rengeteget számit,,tényleg sokkal jobb vele hangkép.Múlt hétvégén egy müvház aulájában voltam,elég nagy helyiség.A hengerő mondjuk lehetett volna nagyobb is(vagy csak nekem tünt kicsinek )viszont full metlaki.De semmi búgás,mellék zaj nem volt.Kár.hogy nem előbb jutottam hozzá.
A hangfalak előttem,oldara voltak kitéve,kb-80-100cm-re,és mégis hallottam magam.Mondjuk ez a hangfal lesugárzási szögének köszönhető szerintem.A cuccom:Turbosound IP15B sub,és 2x turbosound IP82 top.Igy együtt,szerintem egy 60-80fős bulikra simán elég.
A dbx-el kapcsolatban:Hát.. igazatok volt.Rengeteget számit,,tényleg sokkal jobb vele hangkép.Múlt hétvégén egy müvház aulájában voltam,elég nagy helyiség.A hengerő mondjuk lehetett volna nagyobb is(vagy csak nekem tünt kicsinek )viszont full metlaki.De semmi búgás,mellék zaj nem volt.Kár.hogy nem előbb jutottam hozzá.
A hangfalak előttem,oldara voltak kitéve,kb-80-100cm-re,és mégis hallottam magam.Mondjuk ez a hangfal lesugárzási szögének köszönhető szerintem.A cuccom:Turbosound IP15B sub,és 2x turbosound IP82 top.Igy együtt,szerintem egy 60-80fős bulikra simán elég.
- Asterix
- Globális Moderátor
- Blogbejegyzések: 0
- Hozzászólások a témában: 491
- Hozzászólások: 3474
- Csatlakozott: 2011.10.28. 17:51
- Hangszer: -
- Tartózkodási hely: Magyarország, Eger
- Adott köszönetek: : 1827 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 2886 alkalommal
Re: Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
A dbx kimeneti jelszintje rendben volt? Mert képes a jelszintmérés nagyon bekavarni...
Érdemes megnézni mérés után, hogy az egyes hangfalakat hány dB-re állította be a rendszer....
Érdemes megnézni mérés után, hogy az egyes hangfalakat hány dB-re állította be a rendszer....
- Karesz
- VIP
- Blogbejegyzések: 0
- Hozzászólások a témában: 209
- Hozzászólások: 2058
- Csatlakozott: 2011.09.24. 15:23
- Hangszer: Novation remote sl 49,Yamaha DXR 10 MK2,DBX PA2
- Tartózkodási hely: Cegléd
- Adott köszönetek: : 1877 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 744 alkalommal
- Mauglidyro
- Kiemelt tag
- Blogbejegyzések: 7
- Hozzászólások a témában: 79
- Hozzászólások: 354
- Csatlakozott: 2019.05.02. 20:37
- Hangszer: Villanycsengő, 3 fázisú elektromos brácsa
- Tartózkodási hely: Hajdúböszörmény
- Adott köszönetek: : 68 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 412 alkalommal
- Kapcsolat:
Re: Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
Na akkor elmondom a lehetséges problémákat, és azok megoldásait.
- Halk a mérési jelszint
Igen, a dbx hajlamos az alacsony jelszintet is elfogadottként tekinteni a mérés első körében ...
Csak ezzel az a baj, hogy az Auto EQ mérésnél a leghalkabb suttogásnál is magas háttérzajra fog hibaüzenetet kidobni.
A jelenséggel már sokszor találkoztam. Nyilván a hangfalaknál a mérés előtt ellenőrízni kell, hogy ki van-e hajtva rendesen, illetve minden aktív komponens egyformára legyen kihajtva ...
Elsőkörben a topok, mert ha nem egy forma hangerőn volna akkor a dbx felülírná az aktuális presetet.
Jah 0. lépés!!! Mindenesetben ÚJ PRESETET KELL LÉTREHOZNI!!! De ha ez nem lehetséges, legalább készíts kiindulási pontokat, és abból mentsd el más néven a következő buli beállítását, így garantáltan nem lesz az, hogy x buli után a mérésnél az egyik oldalt halkabbnak vagy hangosabbnak véli.
Példának okáért én így csinálom:
Tételezzük fel hogy adott egy hely, ahol Lite15-ös a top, és alá 2db M15B került.
Akkor ez a beállítás a következő nevet fogja kapni:
L15 #milan2 <helyneve>
vagy
Tételezzük fel, hogy adott egy hely, ahol Lite10-es a top, és alatta 1db M15B szól.
Ez meg a következő nevet kapja:
L10 #milan1 <helyneve>
Bármelyik is kelljen egy buliba, nekem megvannak ezek a beállítások egyszer a vezérlőalkalmatosságon, másodszor meg az eszközön, ha esetleg a saját tabletemet nem tudom magammal vinni, akkor tudjak miből kiindulni.
AZ IDEÁLIS SZINT
Tehát az ideális mérési jelszint (én legalább is a Garry-knél úgy vettem észre) valahol a 3-4. sípolás után jön meg.
Ha eddig nem jut el a készülék érdemes ennél a mérésnél egy nagyobb zajt generálni.
Pl. Hangosan beszélni a mérőmikrofon közelében,Dobbantani egyet a lábunkkal, stb.
Nálam a mikrofon vagy az állvány kopogtatása vált be. Kevésbé feltűnő, de hatásos. Ajánlom mindenkinek.
Ha kész van, és legalább a 3. próbálkozásra gondolta úgy a DBX, hogy tökéletes lesz a hangerő, akkor mindent jól csináltunk, és az Auto EQ-nál nem valószínű, hogy gondunk lesz.
- Halk a keverőből jövő jelszint.
Ez legfőképp csak akkor lehet probléma, amikor van visszacsatolás, mondjuk keverőerősítőnél.
Nálunk pl. nem szabályozható egy külön potméterrel a végfok, így nálunk ez nem játszik. (De ahol van ilyen, érdemes ellenőrízni. Illetve ahol van mélykiemelés, azt kapcsoljuk ki. Egyrészt csak bosszúságot okoz a jelszint mérésnél, másrészt az Auto EQ emiatt helytelenül korrigálhat.)
De a DBX-en van még egy +4/-10dB -s padolásra lehetőség.
Végülis ez annyit tesz, hogy meg tudod adni neki, hogy a DBX-be érkező jel vonal- vagy előerősített jel.
Ha ezek szerint halk, lehet hogy ez a kapcsoló be van nyomva az eszközön. Nagyon fontos, hogy ez ki legyen kapcsolva és így lesz meg a +4dB-s előerősítés ... Ami nekünk is jó, mivel ami kimegy, az biztosan nem lesz torz. Lehetőleg az átkapcsolás idejére kapcsold ki a hangfalakat, vagy húzd le a kábeleket. (Gyártói ajánlás, biztos ami ziher, de inkább bekapcsolás előtt győződj meg róla, hogy biztos a helyes állásban van-e a kapcsoló)
Remélem tudtam segíteni.
- Halk a mérési jelszint
Igen, a dbx hajlamos az alacsony jelszintet is elfogadottként tekinteni a mérés első körében ...
Csak ezzel az a baj, hogy az Auto EQ mérésnél a leghalkabb suttogásnál is magas háttérzajra fog hibaüzenetet kidobni.
A jelenséggel már sokszor találkoztam. Nyilván a hangfalaknál a mérés előtt ellenőrízni kell, hogy ki van-e hajtva rendesen, illetve minden aktív komponens egyformára legyen kihajtva ...
Elsőkörben a topok, mert ha nem egy forma hangerőn volna akkor a dbx felülírná az aktuális presetet.
Jah 0. lépés!!! Mindenesetben ÚJ PRESETET KELL LÉTREHOZNI!!! De ha ez nem lehetséges, legalább készíts kiindulási pontokat, és abból mentsd el más néven a következő buli beállítását, így garantáltan nem lesz az, hogy x buli után a mérésnél az egyik oldalt halkabbnak vagy hangosabbnak véli.
Példának okáért én így csinálom:
Tételezzük fel hogy adott egy hely, ahol Lite15-ös a top, és alá 2db M15B került.
Akkor ez a beállítás a következő nevet fogja kapni:
L15 #milan2 <helyneve>
vagy
Tételezzük fel, hogy adott egy hely, ahol Lite10-es a top, és alatta 1db M15B szól.
Ez meg a következő nevet kapja:
L10 #milan1 <helyneve>
Bármelyik is kelljen egy buliba, nekem megvannak ezek a beállítások egyszer a vezérlőalkalmatosságon, másodszor meg az eszközön, ha esetleg a saját tabletemet nem tudom magammal vinni, akkor tudjak miből kiindulni.
AZ IDEÁLIS SZINT
Tehát az ideális mérési jelszint (én legalább is a Garry-knél úgy vettem észre) valahol a 3-4. sípolás után jön meg.
Ha eddig nem jut el a készülék érdemes ennél a mérésnél egy nagyobb zajt generálni.
Pl. Hangosan beszélni a mérőmikrofon közelében,Dobbantani egyet a lábunkkal, stb.
Nálam a mikrofon vagy az állvány kopogtatása vált be. Kevésbé feltűnő, de hatásos. Ajánlom mindenkinek.
Ha kész van, és legalább a 3. próbálkozásra gondolta úgy a DBX, hogy tökéletes lesz a hangerő, akkor mindent jól csináltunk, és az Auto EQ-nál nem valószínű, hogy gondunk lesz.
- Halk a keverőből jövő jelszint.
Ez legfőképp csak akkor lehet probléma, amikor van visszacsatolás, mondjuk keverőerősítőnél.
Nálunk pl. nem szabályozható egy külön potméterrel a végfok, így nálunk ez nem játszik. (De ahol van ilyen, érdemes ellenőrízni. Illetve ahol van mélykiemelés, azt kapcsoljuk ki. Egyrészt csak bosszúságot okoz a jelszint mérésnél, másrészt az Auto EQ emiatt helytelenül korrigálhat.)
De a DBX-en van még egy +4/-10dB -s padolásra lehetőség.
Végülis ez annyit tesz, hogy meg tudod adni neki, hogy a DBX-be érkező jel vonal- vagy előerősített jel.
Ha ezek szerint halk, lehet hogy ez a kapcsoló be van nyomva az eszközön. Nagyon fontos, hogy ez ki legyen kapcsolva és így lesz meg a +4dB-s előerősítés ... Ami nekünk is jó, mivel ami kimegy, az biztosan nem lesz torz. Lehetőleg az átkapcsolás idejére kapcsold ki a hangfalakat, vagy húzd le a kábeleket. (Gyártói ajánlás, biztos ami ziher, de inkább bekapcsolás előtt győződj meg róla, hogy biztos a helyes állásban van-e a kapcsoló)
Remélem tudtam segíteni.
Digitális "földrengés-szimulátor": Behringer NX4-6000, Qu16, Dbx Pa2, 2x Garry Lite15, 2x Turbosound Milan M15b
Kapkodós cájg: Behringer XR12 ,Behringer NX4-6000, Dbx Pa2, 2x Garry Lite12, 1x Turbosound Milan M15b
Kapkodós cájg: Behringer XR12 ,Behringer NX4-6000, Dbx Pa2, 2x Garry Lite12, 1x Turbosound Milan M15b
- Karesz
- VIP
- Blogbejegyzések: 0
- Hozzászólások a témában: 209
- Hozzászólások: 2058
- Csatlakozott: 2011.09.24. 15:23
- Hangszer: Novation remote sl 49,Yamaha DXR 10 MK2,DBX PA2
- Tartózkodási hely: Cegléd
- Adott köszönetek: : 1877 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 744 alkalommal
Re: Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
Köszi Rody,igy csináltam pont,Bandi is igy mutatta,nem is volt gond semmivel.Egyből 4 sipolás volt,igaz,a háttérben beszélgettek.
- Apelláta
- Adminisztrátor
- Blogbejegyzések: 0
- Hozzászólások a témában: 412
- Hozzászólások: 2419
- Csatlakozott: 2011.11.27. 02:15
- Hangszer: Korg Pa80 / Pa3X
- Tartózkodási hely: Kom.-Eszt. Megye: Oroszlány
- Adott köszönetek: : 4560 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 2488 alkalommal
Re: Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
Karcsi!
Ha pedig veled egy vonalba raknád ki két oldalt őket és kb. 5-10 fokot befelé fordítanád (magad irányába), még jobban hallanád magad és a kimenő arányokat is. Még kontroll sem kellene.
Gerjedni sem gerjednél. ...ha mégis, ott a dbx gerjedést követő szűrője. De én ezt nem használom, mert a dbx előtt sem gerjedtem sosem.
Üdv.: Apelláta
- Apelláta
- Adminisztrátor
- Blogbejegyzések: 0
- Hozzászólások a témában: 412
- Hozzászólások: 2419
- Csatlakozott: 2011.11.27. 02:15
- Hangszer: Korg Pa80 / Pa3X
- Tartózkodási hely: Kom.-Eszt. Megye: Oroszlány
- Adott köszönetek: : 4560 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 2488 alkalommal
Re: Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
- Egyébként már rég óta keresem a magyarázatot, hogy miért teszik ki nagy általánosságban sokan maguk elé kitolva a hangfalakat?
És itt most nem a technikussal rendelkező nagyszínpados koncertzenekarokra gondolok, hanem a "mi félénkre".
- Miért jó a hangfal mögött közép-magas hiányos, dübörgő dobozhang mellett zenélni?
- Mivel garantálható, hogy az előre kitolt hangfal mögött játszva halljátok a megfelelő/valóságos kimenő arányokat?
A kontroll erre nem megoldás, abban sosem fogjátok azt hallani.
Tényleg megköszönném ha jönnének rá válaszok, mert én 26 éve nem értem ezt.
És itt most nem a technikussal rendelkező nagyszínpados koncertzenekarokra gondolok, hanem a "mi félénkre".
- Miért jó a hangfal mögött közép-magas hiányos, dübörgő dobozhang mellett zenélni?
- Mivel garantálható, hogy az előre kitolt hangfal mögött játszva halljátok a megfelelő/valóságos kimenő arányokat?
A kontroll erre nem megoldás, abban sosem fogjátok azt hallani.
Tényleg megköszönném ha jönnének rá válaszok, mert én 26 éve nem értem ezt.
Üdv.: Apelláta
- Mauglidyro
- Kiemelt tag
- Blogbejegyzések: 7
- Hozzászólások a témában: 79
- Hozzászólások: 354
- Csatlakozott: 2019.05.02. 20:37
- Hangszer: Villanycsengő, 3 fázisú elektromos brácsa
- Tartózkodási hely: Hajdúböszörmény
- Adott köszönetek: : 68 alkalommal
- Kapott köszönetek: : 412 alkalommal
- Kapcsolat:
Re: Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok
Kisebb rendelkezésre állásnál (100 fő alatt az esetek 90%-ában) még megoldható az amiről te beszélsz.
Persze emiatt magasabbra kell tenni a topokat, lehetőleg hangszer mögé, és mivel
- Nincs olyan nagy hangerő, így nem is fog reakcióba lépni a toppal az az 1 max 2db mikrofon.
Nagyobb rendelkezésre állásnál (100 fő felett /főleg ha színpad is van/) már jönnek a bajok, pl az olyanok, mint:
- több mikrofon
- nagyobb hangerőigény
A gerjedések melegágya ... Főként ha nem tudjuk, milyen karakterisztikái vannak az éppen használt mikrofonoknak.
Mi már csináltunk ilyet anno, bár nem gerjedtünk, mert ebben segített a DBX, de soha többet nem csinálnék ilyet ...
Aki bírja hallgatni közvetlen közelről akkora hangerővel a topot reggelig, ám tegye ...
Persze a kontroll hangfalak elhelyezésén is elbukhat a dolog.
Pl régebben állványon volt kitéve a 2db kontroll oldalról (vagy közvetlen a top mögött), de mióta a földön vannak, nem igazán gerjedünk, ezáltal a beállás is jelentősen lerövidült.
De ennek a felhasználásnak is megvannak ám a maga szépségei ... főleg ha nincs, vagy csak szimplán alacsony a dobogó ...
Itt már védvonal szerepet is betölt a cucc. Ugyanakkor, ha a topok nincsenek fenn a dobogón, sokkal több hely van a hangszereknek, vagy nekünk.
Mi már vagyon- és személyvédelmi okok miatt nem használunk satelit csöveket.
Egyrészt nagy az erő kar, másrészről bármelyik vendég belekapaszkodhat, és higgyétek el nem túl kellemes, mikor az állványhüvely beszakad a mélyládán, és a leeső súly szétbarmolja a berendezést. Sajnos az egyik kolléga már járt így. És még szerencséje is volt, mert pont úgy esett le, hogy őt nem ütötte agyon a top, de a sub, ha jól hallottam már nem úszta meg ilyen könnyen a dolgot.
Inkább marad a jó öreg K&M masszív acél állvány.
Persze emiatt magasabbra kell tenni a topokat, lehetőleg hangszer mögé, és mivel
- Nincs olyan nagy hangerő, így nem is fog reakcióba lépni a toppal az az 1 max 2db mikrofon.
Nagyobb rendelkezésre állásnál (100 fő felett /főleg ha színpad is van/) már jönnek a bajok, pl az olyanok, mint:
- több mikrofon
- nagyobb hangerőigény
A gerjedések melegágya ... Főként ha nem tudjuk, milyen karakterisztikái vannak az éppen használt mikrofonoknak.
Mi már csináltunk ilyet anno, bár nem gerjedtünk, mert ebben segített a DBX, de soha többet nem csinálnék ilyet ...
Aki bírja hallgatni közvetlen közelről akkora hangerővel a topot reggelig, ám tegye ...
Persze a kontroll hangfalak elhelyezésén is elbukhat a dolog.
Pl régebben állványon volt kitéve a 2db kontroll oldalról (vagy közvetlen a top mögött), de mióta a földön vannak, nem igazán gerjedünk, ezáltal a beállás is jelentősen lerövidült.
De ennek a felhasználásnak is megvannak ám a maga szépségei ... főleg ha nincs, vagy csak szimplán alacsony a dobogó ...
Itt már védvonal szerepet is betölt a cucc. Ugyanakkor, ha a topok nincsenek fenn a dobogón, sokkal több hely van a hangszereknek, vagy nekünk.
Mi már vagyon- és személyvédelmi okok miatt nem használunk satelit csöveket.
Egyrészt nagy az erő kar, másrészről bármelyik vendég belekapaszkodhat, és higgyétek el nem túl kellemes, mikor az állványhüvely beszakad a mélyládán, és a leeső súly szétbarmolja a berendezést. Sajnos az egyik kolléga már járt így. És még szerencséje is volt, mert pont úgy esett le, hogy őt nem ütötte agyon a top, de a sub, ha jól hallottam már nem úszta meg ilyen könnyen a dolgot.
Inkább marad a jó öreg K&M masszív acél állvány.
Digitális "földrengés-szimulátor": Behringer NX4-6000, Qu16, Dbx Pa2, 2x Garry Lite15, 2x Turbosound Milan M15b
Kapkodós cájg: Behringer XR12 ,Behringer NX4-6000, Dbx Pa2, 2x Garry Lite12, 1x Turbosound Milan M15b
Kapkodós cájg: Behringer XR12 ,Behringer NX4-6000, Dbx Pa2, 2x Garry Lite12, 1x Turbosound Milan M15b