Hali mindenkinek ...
Ez a topic még az előző pályafutásom alatt készült. Ám azóta az ehhez tartozó kommentjeim is eltüntek, másrészről bizonyos momentumai már így sem érvényesek.
Viszont ennyi idő távlatából, talán végre megoldást találtunk a problémára, mely később akár egy komoly szintre is felfejlődhet.
Jelenleg egy Behringer X-Air XR12-t használunk keverőnek, illetve egy Garry Powercube 1504-et, mint végfok.
A Behringer X-Air XR12 2 éve került tulajdonunkba Alapi "Zajcsináló" Banditól. Nos igyekeztem minél hamarabb munkaképes keverőt kifaragni ebből az eszközből, több-kevesebb sikerrel.
És itt most a kevesebben van a hangsúly.
Sokáíg ígéretesnek tüntek a benne lévő különleges effektek, mint pl.
LA2A, 1176 algoritmusok ... Az újdonság varázsa címszó alatt az elkövetkezendő 2 évben mindenre ezeket használtam, ám rájöttem egy itthoni próba során, hogy ezek az algoritmusok nem a legjobb utánzatok ... Használhatónak használhatók, de sajnos nagyon színezik a hangot, és ha nem vagy tisztában mi mire jó, és csak veszett mód csavargatod, többet ártasz vele, mint amennyit használna az adott szituációban. Bár nem volt egy erős kompresszálás rajta, de arra elég volt, hogy rommá szinezze a mikrofont.
Többször is furcsálottam az utóbbi időben, hogy Jani mikrofonja túl természetellenesen szól ... Itt a természetellenes szó alatt azt értem, hogy a mélytartomány nem akart jönni, de a középtartomány tolakodóan jelen volt, és már az EQ sem segített sokat a problémán.
Ám valahogy úgy alakult, hogy tudomást szereztem róla, hogy Malkónál van egy eladó Audio Technika AE6100.
Mivel Jani amúgyis említette mostanában, hogy gondolkodik egy "új" mikrofon megvásárlásán, dobtam a labdát, és elhoztam neki kipróbálásra.
És ha már kipróbálásra hoztam, akkor nézzünk utána a keverőnek, mi lehet a baj. De ha már utánanézek, és sikerül megtalálnom, és megoldani a hibajelenséget és annak az okát, akkor kössük össze, kellemest a hasznossal, és rakjunk fel még pár mikrofont az AE6100 mellé. AT2010, MB3k, Pro61. Illetve ha már kifaragtam az új Layout-ot az új Tabletemre, akkor ezt valamilyen szinten meg akartam mutatni Janinak.
Ez volt az:
image.png
A lényeg:
Ahogy nézegettük össze a mikrofonokat, nem tudom hogy miképp, de sikerült kikapcsolni az összes Insert Kompresszort, ami a 4 mikrofon csatornán rajta volt.
A továbbiakban így folytattuk le a tesztet, ami alapján egyértelműen az AE6100 került ki győztesen.
És nekem feltünt, hogy valahogy megjött a hang, amit régóta vártam.
De ahogy a mondás is tartja: A kevesebb néha több.
Persze nem bírtam ki, hogy ezen felbuzdulva buli előtti éjszaka ne dobjam át a DBX-et a kis Rack-be, és másnap a Behringert vigyük el bevetésre.
Élesbe - mihelyst a DBX-es kalibráció megtörtént - még szembetűnőbb volt a különbség ... Olyan szinten jól belőttem a rohangálós Setup-ot, hogy Jani a buli végén megveregette a vállamat.
Jelzem, ilyen mostanában nem fordult elő
Egy apróságot vettem csak észre azóta, hogy a Gainezésem +10dB-vel elcsesztem, ami tényleg csak apróság ...
Ezt azóta már korrigáltam.
És 2 év után jutottunk el odáíg, hogy használhatóra tudtam faragni a keverőt.
Bár eredetileg ezt a Setup-ot a 2db Lite 10-eshez terveztük, illetve azon ritka rendezvényekhez, ahová praktikus okok miatt nem vihetjük a Dynacord-ot de indokolttá válik a Lite 15-ös jelenléte. Ám de most hogy megérkezett a Turbosound Milan M15b, így hiszek abban, hogy a későbbiekben egy teljesen új setup-ot is avathatunk, amely reményeim szerint akár 100-150 fős rendezvényeket is bőven ki tudja szolgálni.
Jelen pillanatban 2 negatívumot tudok felhozni.
- A zenekaros felállásunkhoz (4 ének, 1 szaxi, 2 billentyű, dobszerkó) - kiegészítő eszközök nélkül - valószínüleg ez az apparátus kevés lesz.
Elsősorban a csatornaszámra, és a csatornaleosztásra értem. 4 ének mellé kéne egy Szaxofont is hangosítani, amit vonalból nem igazán célszerű megoldani, és akár a teljes csatorna Layer-emet is felrúgná egy ilyen jellegű változtatás.
Így mindenképpen arra az esetre lesz alkalmas ez a cájg, amikor a dorogi kollégánk nem tud velünk jönni, és nem kell dobost hangosítani.
A kisebb keverő átka ...
Mai fejjel előbb dolgoznék egy XR16-al, vagy XR18-al, de így sem rossz.
- Nincs monitorozásra alkalmas felszereltség ilyenkor.
Oké, léteznek fülmonitorok is, de azért kezet fognék azzal, akinek egész éjszaka benne van a fülébe a cucc, és nem készült ki még a hallójárata ettől a megoldástól.
Dynacordot vinni ilyen feladatra meg nagy luxus ...
Ami ésszerű megoldásnak tűnik perpillanat, venni kell még egy PC1504-et, vagy venni 2db TC Helicon VoiceSolo FX150-t.
Bár Malkótól ellestem egy egyszerű de mégis nagyszerű trükköt. Feltűnt, hogy egyes helyeken elég magasra emeli ki a topládáit.
Ezt kipróbáltam a Csokonai Gimiben is Debrecenben, és tökéletesen működött. A topok végig Jani mögött voltak, Őt amennyire tudtam előrébb költöztettem, és egyszer sem gerjedt.
Jól hallotta magát, és nem tépte le a fejét a nagyobb hangerő.
Nagyjából ennyi.