Belépés:


Statisztika

Ki van itt:
Regisztrált felhasználók: Bing [Bot]

Felhasználók száma: 1161
Legújabb regisztrált tagunk: Zsolt Bugyi

Hangtechnika blog

Mixing Station II. rész (A Mixing Station titka)

#x-air #xr #behringer #soundcraft #allen #heath #gld #qu #si #mixing #station #midas

Szerző: Mauglidyro

Üdv mindenkinek!


Ebben a részben az alkalmazás sikerességének okát tárjuk fel:
A testreszabhatóságot.

Képtalálat a következőre: „mixing station”
A kép forrása: https://dev-core.org/wp-content/uploads/2017/07/Funktionsgrafik.png

Mint bizonyára azt tudjátok, az alkalmazáshoz szoktam gyártani egyedi kezelőfelületet.
Elsősorban saját célokra, de ha már bekopognak, akkor másnak is szívesen csinálok egyedi kezelőfelületet a keverőjéhez.

A "hogyan" kérdésre adott válaszomat majd egy későbbi alkalommal szeretném megosztani veletek.
Azzal tengeridőt el lehetne beszélni, és különben is, az a jövőbeni videómnak lesz majd a témája. Mert annak semmi értelme, hogy egy Wikipediát megszégyenítő Lexikont írjak hozzá.
Ha nincs folyamatos szemléltetés arról, hogy miképp állítom ezeket össze, az kb. annyira hasznos, mint a halottat vitaminozni.

Viszont a "miért" kérdésre szívesen válaszolok.


Miért van szükség a testreszabhatóságra?


Ha a Behringer X-Air keverők esetében először találkozunk a gyári alkalmazással (Android), sokatoknak feltűnhet, hogy maga az egész alkalmazás full fapados és átláthatatlan.
Képtalálat a következőre: „x-air app”
Forrás: https://static1.squarespace.com/static/56551568e4b022a250e7cc3b/t/5722bfedb654f97553142cf8/1461895289641/


Maximum saját Layer létrehozását engedi, egy egyszerű fantomtáp bekapcsolásáért, vagy egy mélyvágó szűrő bekapcsolásáért bele kell bonyolódni az alkalmazásába.
Egy egyszerű Mutegroup némításért is menüket kell felbolygatni, a Tap Tempo-ról nem is beszélve. Vagy az analóg keverőkről átálló ember azt is sérelmezheti, hogy oda van a jól megszokott 3 band-es csavargatós EQ, nem találja az AUX/FX körre vonatkozó potmétereket.


Röviden: Az analóg keverők járulékos funkciói teljesen elvesznek a digitális világban.


Na, ezt elkerülendően van szükségünk a testreszabhatóságra.

Ámde vannak olyan keverők is a felhozatalban, aminek vezérlőalkalmazásai nem Cross Plattform-osak.
Pld: Allen&Heath. Csak iOS-es eszközökkel tud kommunikálni, ha vezérlésről van szó.
Egyedül talán a monitor vezérlő alkalmazása volt elérhető Androidra, de a keverő teljes egészét sosem lehetett Androidról vezérelni.

Ám mindez most már a múlté.

A Mixing Station megjelenésével eltűntek a korlátok.

Vegyük pl. az én keverőmnek a kezelőfelületjét, ami egy Behringer XR12-esre készült.
És vegyünk egy alap szituációt.

- Adott egy 4 óra időtartamú rendezvény, ahova a helyszín sajátosságai, és az idő szűke miatt nem lehet/nem célszerű nagy mennyiségű cuccot bevinni.

- Adott egy kissé kezeletlen akusztika, amit AUTO EQ-val már egyszer korrigáltunk egy DBX DriveRack Pa2 segítségével, így erre plusz időt nem kell fordítani.

- Adott 3db hangforrás. 2 db Mikrofon, illetve 1db sztereó jelforrás egy szintetizátorból.



Ha már elvárások:
- Mivel úgy is közösen szoktunk zenélni, és a főbb Jack-es jelforrások általában sztereók, ezért erre rendezzük be később a saját Layerünket.
- Nincs igény Compressor és Gate alkalmazására
- Mivel nagybátyám a 3 bandes tekergetős EQ-hoz szokott, ezért a full parametrikus EQ-t valamilyen módon le kell butítanunk az analógnál megszokott formára.
- Szükség van külön Gain potira/faderre.
- Szükség van 2-2db dedikált Sends on Fader csoportra, amit egy gombnyomásra el lehet érni.
2db az effektnek, 2db a majdani monitorozáshoz.
- Ha már Gerjedés monitor van, nem árt, ha elérjük, ezért ennek a parancsikonnak is helyet kell szorítani.
- 2db Mutegroup legyen leprogramozva.
Az egyik némítson el minden bemenetet, a másik csak a 2db FX Return-t.
- Hozzá lehessen férni az elmentett Snapshot-okhoz, valamint lehessen látni, melyik van betöltve.


Nézzétek:

Szerintem az utolsó kritériumig teljesítettem.
És az a poén az egészben, hogy az összes forgó potméternél egy felugró ablakból tudom állítani, így lehetőségem van egy tizedpontossággal is beállítani a kívánt értékeket.

Ez köszönhető annak is, hogy az alkalmazás beállításai között lehet a potméterek mozgásának az érzékenységét is beállítani.

Akkor még az olyan funkciók, mint pld. +48V (Fantomtáp), Standby funkció (ami az összes bemenetet némítja), "mellényúlásvédelemmel" vannak ellátva. Ez annyit tesz, hogy ezeket a funkciókat csak hosszú gombnyomásra lehet aktiválni.
Nem volt hülye annak idején az Allen&Heath, én tőlük lestem el ezt a megoldást.
Hisz gondoljunk csak bele, elég egy le nem némított csatorna, és a fantomtáp bekapcsoláskor egy kellemetlen csattanás jelez nekünk.
Vagy akár az is megtörténhet, hogy buli közben a Standby gombot véletlenül benyomva némíthatjuk el az egész zenekart.
Így nem árt, ha ezt egy plusz védelemként beintegráljuk.

Az FX Return arányait a Mixer szekción kívülről tudom állítani, ami egy hatalmas biztonságérzetet kölcsönöz. Így nem tudjuk önmagára visszacsatolni. Egyszerű, de nagyszerű dolog. És a hab a tortán, hogy itt is működik ugyanaz a dolog, mint a forgópotiknál.
Rákattintva a sliderre, egy nagyobb, vízszintes slider fogad.


Az FX Send/Aux send képernyőket, egy gombnyomásra elő tudom hívni, és bármelyik csatornát azonnal tudom paraméterezni. Egy okosságot azért elkövettem itt.
Már hogy legyen valami visszajelzés, hogy nem a Fő képernyőn vagyunk.

Bár az alkalmazás tudná ilyenkor villogtatni a háttereket, én ennek a megoldásnak nem vagyok híve, mivel tapasztalatom szerint rettenetesen tudja zabálni az akksit ez a funkció.
Én úgy terveztem meg ezt a kezelőfelületet, hogy amikor ebbe a nézetbe átkapcsolok, akkor bizonyos szekciók, pld az EQ band-ek, vagy a csatornához tartozó dolgok eltünnek. Ez visszajelzésnek több, mint elegendő, mindamellett, hogy az aktív Send képernyőnek gombja kivilágosodik. Amint erre rábökök, azonnal visszajutok a fő képernyőre.
Lehet hívni ezt fölösleges precízkedésnek (én is annak tartom), nekem ettől nyugszik meg a lelkem.



A Chanel Send Config gomb alatt az éppen kijelölt csatorna összes AUX és FX keverését egybe láthatjuk.


Ezt azért raktam oda, mivel közvetlenül még nincs egyszerűbb lehetőség annak beállítására, hogy a csatorna AUX, vagy FX körbe érkező jele Potméter előtti vagy utáni legyen, illetve mivel az FX visszatérést kihelyeztük a Mixer szekción kívülre, így ennek a hangját nincs lehetőségünk azonnal visszaküldeni az AUX körökre Sends on fader nézetben. Így ezt a megoldást találtam praktikusnak, és biztonságosnak is. Bár én azt tapasztaltam analóg környezetben, hogy ezt csak egyszer kell beállítani, aztán soha nem kell hozzá nyúlni.

Folyt. köv.

Horváth Róbert (rodymusic)